Stomatologia zachowawcza i endodoncja

zdjęcie rtgStomatologia zachowawcza obejmuje wszystkie usługi związane z prawidłową higieną jamy ustnej. Najważniejsze zabiegi związane są z profilaktyką próchnicy zębów oraz leczeniem wszelkiego rodzaju ubytków. Osoby regularnie poddające się stomatologii zachowawczej skutecznie wzmacniają struktury swoich zębów oraz uodparniają się na działanie bakterii.

Prawidłowa higiena jamy ustnej jest niezwykle istotnym elementem codziennej troski o zdrowie. Nawet w przypadku regularnego szczotkowania, płukania oraz stosowania nici dentystycznych, należy przynajmniej raz na pół roku udać się na wizytę profilaktyczną, która pozwoli na bieżące kontrolowanie stanu uzębienia oraz odpowiednio wczesne zareagowanie w sytuacji pojawiających się ubytków.

Do stomatologii zachowawczej zalicza się zarówno samą profilaktykę jamy ustnej, jak i już rzeczywiste leczenie ubytków próchnicznych. Ich celem jest skuteczne uniknięcie rozprzestrzeniania się zmian chorobowych poprzez usunięcie kamienia nazębnego, co pozwoli uniknąć bolesnego oraz skomplikowanego leczenia w przyszłości.

Endodoncja

Endodoncja to część stomatologii zachowawczej, koncentrująca się na schorzeniach miazgi zęba oraz tkanek okołowierzchołkowych. Taki rodzaj leczenia potocznie nazywany jest kanałowym. Wskazaniem do wdrożenia go są określone stany chorobowe, w tym przede wszystkim zgorzel miazgi, czyli jej rozkład przez beztlenowe bakterie gnilne, powodujący stany zapalne i martwicze, a także wydzielanie gazów o przykrym zapachu oraz gorzki smak w ustach.

Zlekceważona zgorzel powoduje zapalenie tzw. tkanki okołowierzchołkowej, co z kolei wydłuża i komplikuje leczenie. Jej przyczyną są najczęściej zaawansowane zmiany próchnicze lub uszkodzenia mechaniczne zęba, jak złamanie czy zwichniecie, ale też niewłaściwe wypełnienie kanałów w czasie wcześniejszego leczenia endodotycznego lub pozostawienie fragmentów narzędzi w kanałach podczas ich opracowywania.

Dzisiaj, dzięki skutecznym znieczuleniom miejscowym, możliwe jest usunięcie miazgi bez konieczności wcześniejszego jej trucia, co znacznie skraca proces leczenia. Jednak to nie jedyna innowacja w leczeniu endodontycznym, gdyż równie przełomowe jest wykorzystanie zaawansowanej optyki.