Ortodoncja i zaburzenia zwarcia

Ortodoncja jest dziedziną stomatologii, która zajmuje się korygowaniem nieprawidłowego ustawienia zębów i szczęk. Niewłaściwie ustawione zęby są nie tylko trudniejsze w czyszczeniu, ale też obciążają mięśnie żwacze, co może być przyczyną bólów głowy, zespołu SSŻ, a także bólów szyi, barków i pleców, nie wspominając o ich niekorzystnym wpływie na wygląd. Korzyści z leczenia ortodontycznego to nie tylko poprawa stanu zdrowia jamy ustnej, ale też szansa na zachowanie zębów przez całe życie.

Na podstawie narzędzi diagnostycznych, obejmujących pełen wywiad medyczny i stomatologiczny, badanie kliniczne, specjalistyczne wyciski oraz określone badania rentgenowskie, ortodonta lub dentysta może zdecydować, czy należy zastosować leczenie ortodontyczne, jak również opracować plan leczenia odpowiedni dla danego pacjenta.

Istnieje wiele różnych rodzajów aparatów, zarówno stałych, jak i ruchomych, przeznaczonych do przemieszczania zębów, ćwiczenia mięśni i wpływania na wzrost szczęk. Działają one poprzez wywieranie delikatnego ucisku na zęby i szczęki, a ich skuteczność jest uzależniona od stopnia nasilenia problemu.

zęby

Przed

Oprócz sprawdzonych aparatów wargowych wykorzystujemy w nasze Praktyce nowe metody włókien szklanych oraz zakotwienia szkieletowego. Zwłaszcza ten ostatni sposób leczenia jest niezbędny w przypadku leczenia skomplikowanych wad zgryzu bez niepotrzebnej ingerencji w prawidłowo ustawione zęby.

Mikroimplanty ortodontyczne (TAD), bo o nich mowa, bardzo ułatwiają przesuwanie zębów i stawiają leczenie ortodontyczne na znacznie wyższym poziomie. Dzięki nim przesuwa się granica leczenia ortognatycznego a wiele wad leczonych kiedyś chirurgicznie teraz można przeprowadzić bez takiej ingerencji. Dr Jacek Górski ma ogromną wiedzę i doświadczenie w wykorzystywaniu tego rodzaju metod w leczeniu trudnych wad ortodontycznych.

zęby 01

Po

Zaburzenia zwarcia

Nieprawidłowe warunki zgryzowe występują w przypadku:

• obecności braków zębowych,
  • nieprawidłowo dopasowanych wypełnień,
  • źle wykonanych uzupełnień protetycznych.

Mogą one powodować starcie powierzchni zębów, powstawanie ubytków szkliwa przy szyjkach lub jego pękanie oraz zniszczenie prac protetycznych, gdyż zęby ulegają przeciążeniu, w następstwie czego następuje zanik dziąsła, więzadeł mocujących ząb oraz kości. Długotrwałe zaburzenia zwarcia powodują dysfunkcje w stawie skroniowo-żuchwowym oraz związanych z nim mięśni.

Objawami tego stanu rzeczy mogą być:

• trzaski w stawach przy otwieraniu i zamykaniu ust,
  • ból przy ziewaniu i szerokim otwarciu ust,
  • ograniczone otwieranie ust,
  • ból w okolicy ucha i szyi, za oczami,
  • bóle głowy podobne do migrenowych,
  • zaburzenia słuchu, szum w uszach,
  • ból zębów nieustępujący po leczeniu,
  • bolesność mięśni.

Przyczyną powstawania dysfunkcji narządu żucia często są podświadomie wykonywane czynności jego układu ruchowego, które odbiegają od prawidłowych fizjologicznych funkcji mięśni i stawów. Może to być nawykowe żucie gumy, przygryzanie warg oraz obgryzanie paznokci, które są odpowiedzią organizmu na otaczające nas stresy.

Leczenie ortodontyczne pacjent 1

Leczenie ortodontyczne pacjent 2